Shilling

Shilling tarkoittaa kryptomaailmassa projektin, kolikon tai tokenin aggressiivista ja usein epäaidosti motivoitunutta mainostamista tai hypettämistä, tarkoituksena nostaa sen arvoa tai saada muut ostamaan sitä. Shillingiä tekevä henkilö ei välttämättä paljasta omaa taloudellista intressiään, vaikka hän hyötyisi muiden sijoituksista suoraan.

Esimerkiksi:

Henkilö kehuu kryptoryhmässä uutta "vallankumouksellista" projektia ja vakuuttaa, että se nousee 1000 % – mutta ei kerro omistavansa suurta määrää kyseistä tokenia.

Missä shillingiä tapahtuu?

  • Sosiaalisessa mediassa (Twitter/X, TikTok, YouTube)

  • Kryptokeskustelufoorumeilla (Reddit, Telegram, Discord)

  • Vaikuttajien ja "influenssereiden" kautta, jotka saattavat saada maksun mainostamisesta

  • Kommenttiketjuissa ja "pumppiryhmissä"

Miksi se on ongelmallista?

  • Luo keinotekoista hypeä ja FOMOa (Fear of Missing Out)

  • Johtaa usein pumppu ja dumppi -ilmiöihin, joissa kurssi nousee nopeasti ja romahtaa, kun shillajat myyvät omat tokensa voitolla

  • Voi johtaa uusien sijoittajien suuriin tappioihin

Mistä tunnistaa shillingin?

  • Liiallinen ylisanojen käyttö ja lupaukset nopeista tuotoista

  • Ei konkreettista tietoa projektin teknologiasta tai käyttötarkoituksesta

  • Sama viesti toistuu monessa kanavassa hyvin samankaltaisena

  • Lähettäjä vaikuttaa tuntemattomalta, anonyymiltä tai “uudehkolta” käyttäjältä

Projektien mainostaminen ei itsessään ole shillingiä. Ratkaisevaa on läpinäkyvyys ja motivaatio. Rehellinen suositus, jossa omistajuus ja mahdollinen yhteistyö on kerrottu, on hyväksyttävää markkinointia.